فروش ویژه چادر ماشین

گیربکس (به انگلیسی: Gearbox) یا جعبه‌دنده یکی از اجزای مکانیکی مهم در بسیاری از وسایل نقلیه و ماشین‌آلات صنعتی است. این وسیله برای انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها یا دیگر اجزای حرکتی استفاده می‌شود و به کمک چرخ‌دنده‌ها نسبت‌های مختلفی از سرعت و گشتاور را فراهم می‌کند.

وظایف اصلی گیربکس

  1. تغییر نسبت انتقال: با تغییر دنده‌ها، گیربکس می‌تواند نسبت انتقال را تغییر دهد تا سرعت و قدرت بهینه را برای شرایط مختلف رانندگی فراهم کند.
  2. افزایش گشتاور: در دنده‌های پایین، گیربکس می‌تواند گشتاور بیشتری را به چرخ‌ها منتقل کند که برای شروع حرکت یا بالا رفتن از شیب‌ها مفید است.
  3. کاهش سرعت موتور: در سرعت‌های بالا، گیربکس می‌تواند با کاهش دور موتور، مصرف سوخت را بهینه کرده و فرسایش موتور را کاهش دهد.

انواع گیربکس‌ها

  1. گیربکس دستی: نیازمند دخالت راننده برای تعویض دنده‌ها است. در این نوع گیربکس، راننده با استفاده از پدال کلاچ و دسته دنده، دنده‌ها را تغییر می‌دهد.
  2. گیربکس اتوماتیک: به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت راننده دنده‌ها را تعویض می‌کند. این نوع گیربکس‌ها معمولاً راحت‌تر و کاربرپسندتر هستند.
  3. گیربکس نیمه‌اتوماتیک: ترکیبی از دو نوع قبلی است که در آن راننده می‌تواند به صورت دستی دنده‌ها را تعویض کند اما نیاز به استفاده از پدال کلاچ ندارد.
  4. گیربکس متغیر پیوسته (CVT): این نوع گیربکس به جای استفاده از چرخ‌دنده‌های ثابت، از سیستم پولی و تسمه‌ای استفاده می‌کند که می‌تواند نسبت انتقال را به صورت پیوسته تغییر دهد.

مزایا و معایب گیربکس‌ها

با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانید گیربکس ایده‌آل را برای خود انتخاب کنید و از رانندگی لذت ببرید! هر نوع گیربکسی هم بخوای خیلی راحت و سریع هرجایی باشی با پایین ترین قیمت ممکن برات میاریمش : 02144554879-09122197956

گیربکس‌ها نقش بسیار حیاتی در کارکرد صحیح و بهینه وسایل نقلیه و ماشین‌آلات دارند و انتخاب نوع مناسب آن‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی بر عملکرد و عمر مفید دستگاه‌ها داشته باشد.

اجزای اصلی گیربکس چرخ‌دنده‌ها: اصلی‌ترین اجزای گیربکس هستند که با تغییر نسبت‌های دنده، سرعت و گشتاور را تنظیم می‌کنند.محورهای ورودی و خروجی: محور ورودی به موتور متصل است و قدرت را از موتور دریافت می‌کند، در حالی که محور خروجی قدرت را به چرخ‌ها یا دیگر بخش‌های متحرک منتقل می‌کند.کلاچ: در گیربکس‌های دستی، کلاچ برای قطع و وصل کردن ارتباط بین موتور و گیربکس استفاده می‌شود.سینکرونایزرها: این اجزا در گیربکس‌های دستی به هم‌زمان‌سازی سرعت چرخ‌دنده‌ها برای تعویض نرم و روان دنده‌ها کمک می‌کنند.روغن گیربکس: برای کاهش اصطکاک و خنک‌کاری اجزا استفاده می‌شود.

مراحل عملکرد گیربکس

دریافت قدرت از موتور: گیربکس از طریق محور ورودی، قدرت تولید شده توسط موتور را دریافت می‌کند.تغییر نسبت انتقال: با توجه به نیاز راننده یا شرایط جاده، نسبت انتقال دنده‌ها تغییر می‌کند تا سرعت و گشتاور بهینه برای حرکت فراهم شود. این تغییرات با جابجایی چرخ‌دنده‌ها نسبت به یکدیگر صورت می‌گیرد.انتقال قدرت به محور خروجی: پس از تنظیم نسبت انتقال، قدرت از طریق چرخ‌دنده‌ها به محور خروجی منتقل می‌شود.انتقال به چرخ‌ها یا بخش‌های متحرک: نهایتاً، قدرت از محور خروجی گیربکس به چرخ‌ها یا دیگر اجزای متحرک منتقل می‌شود که باعث حرکت خودرو یا دستگاه می‌شود.

اجزای گیربکس

گیربکس که به جعبه دنده نیز معروف است، یکی از اجزای اصلی خودرو است که وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ ها را بر عهده دارد. در واقع، موتور خودرو نیروی لازم برای حرکت را تولید می کند، اما این نیرو در دور موتور بالا و گشتاور کم است. در حالی که برای حرکت روان و قدرتمند خودرو در سطوح مختلف و با سرعت های گوناگون، به نیرویی با دور موتور پایین و گشتاور بالا نیاز است. گیربکس با استفاده از مجموعه ای از چرخ دنده ها با اندازه های مختلف، دور موتور و گشتاور را به تناسب نیاز تنظیم می کند و به چرخ ها منتقل می کند. به عبارت ساده تر، گیربکس مانند جعبه دنده عمل می کند و به شما امکان می دهد دنده های مختلف را انتخاب کنید تا قدرت موتور را متناسب با شرایط رانندگی تنظیم کنید.

پوسته گیربکس: پوسته فلزی که تمام اجزای داخلی گیربکس را در خود جای می دهد.

میل ماهک: محوری که دنده ها را به حرکت در می آورد.

ماهک: قطعاتی که دنده ها را با هم درگیر می کنند.

دنده ها: چرخ دنده هایی با اندازه های مختلف که وظیفه تغییر دور موتور و گشتاور را بر عهده دارند.

بلبرینگ ها: یاتاقان هایی که برای روان تر شدن حرکت چرخ دنده ها و کاهش اصطکاک استفاده می شوند.

میل ورودی: محوری که قدرت موتور را از کلاچ دریافت می کند.

میل خروجی: محوری که قدرت را به دیفرانسیل و سپس به چرخ ها منتقل می کند.

کلاچ: قطعه ای که برای قطع و وصل کردن قدرت موتور به گیربکس استفاده می شود.

دسته دنده: اهرمی که برای انتخاب دنده مورد نظر استفاده می شود.

سیستم روانکاری: برای خنک کردن و روان تر کردن حرکت اجزای داخلی گیربکس از روغن گیربکس استفاده می شود.

حالا که با اجزای گیربکس و انواع آن آشنا شدید، وقت آن است که با انتخاب گیربکس مناسب برای خود، از رانندگی لذت‌بخش‌تر و ایمن‌تر بهره‌مند شوید!

چهار عامل کلیدی که باید در نظر بگیرید: